Julfanatikern

Jul 2020
65 dagar kvar och kanske hög tid att dra igång här. Men varför börjar jag så sent i år? Jag vet faktiskt inte, kanske för att sommaren känts lång, för att året vart konstigt, för att det är osäkert vad som väntar denna julen. Jag försöker leva här och nu och ta en dag i taget, vill så gärna ha höga förväntningar men så ogärna bli besviken. 

Nog om det. Drömma sig tillbaka kan man ju alltid och därför tänkte jag berätta om förra julen som var egendomlig men helt magisk.

I november 2019 lämnade jag Sverige för de italienska Alperna, vilket jag är otroligt glad för. Jag hade bara firat jul utomlands en gång tidigare och det var på en skidort i Colorado, USA. En riktigt amerikansk jul med pampig perfekt plastgran och kalkon till lunch i skidbacken.  

Inför julen i Italien hade jag inte några direkta förväntningar, tänkte att den skulle passera som vilken dag under vintersäsongen som helst. Men, jag hade världens bästa kollegor och rumskamrater som också gillade julen. Så fort vi anlände pyntade vi vår lägenhet med massor av ljusslingor, pysslade med korghjärtan, drack en skvätt glögg och åt pepparkakor som följt med oss från Norden.

Under dagarna fram till julafton njöt jag såklart av att öppna luckorna i min fina julkalender från The Body Shop, som jag fick av min storasyster innan jag åkte. Det kokades risgrynsgröt som såklart åts med smörgrotta och kanel. På lucia bakades lussekatter i vår gasugn med medhavd saffran. Julmusik dånade högt i lägenheten och när det närmade sig julafton plockade vi in en otroligt sjaskig liten plastgran som vi hittat på balkongen, och klädde den med återstoden av vårt julpynt. Får rysningar när jag tänker på detta, så otroligt mysigt vi hade det. Fantastiskt hur man kan nöja sig med att ta det man har, jag som ofta försöker handskas med min starka vilja att allt ska vara perfekt. Detta var helt perfekt, på sitt sätt.

Jul i Alperna visade sig vara helt magiskt. På byns lilla huvudgata spelades julmusik dygnet runt. Gatan kantades av granris och utanför kyrkan stoltserade en stor julgran som doftade fantastiskt, och såklart julkrubban. Det var härligt att få önska alla buon natale och anamma traditionen att ge och få italiensk julkaka.

Julaftonsfrukost är viktig för mig. Kvällen innan dopparedagen köpte jag diverse godsaker i byns lilla matbutik, som jag kunde likna med svenskt julbord. På julaftonsmorgonen var jag uppe tidigt och dukade fram en härlig frukost med färskt bröd, god italiensk kokt skinka, ägg, kallrökt lax, laxpaté på tub (vi hade ännu inte hunnit få ner Kalles Kaviar vid det laget), clementiner, pepparkakor och kanelgifflar (från IKEA), varm choklad med vispgrädde samt godisskål. Sedan väktes mina vänner med Oh Helga natt med Jussi Björling på högsta volym. Tända ljus inne och en meter snö utanför fönstret, fantastiskt mysigt.

Sedan bakades det, lussebullar och tre sorters småkakor som vi bjöd våra vänner och samarbetspartners på, såklart hade vi jultröjorna på.

Det blev inget julbord med sill och skinka, däremot hade vi bokat bord på en av byns finare restauranger. Vi drack gott vin och jag åt rådjur om jag minns rätt. Kvällen avslutades i soffan med julfilm och en massa godis. En fantastisk julafton som jag aldrig kommer glömma.

Det jag önskar mig allra mest i julklapp 2020, är att få vara i Alperna den kommande vintersäsongen också.

(null)

Oj vad det här inlägget blev långt. Ett avslutat kapitel. Egentligen ville jag bara säga hej och varmt välkomna till min julsäsong 2020!