Julfanatikern

Jul 2018
Värst vad svårt det var att komma igång. Jag ser mycket fram emot den här julsäsongen men jag tror nästan att jag fortfarande håller kvar vid den förra. Som vanligt blev det väldigt intensivt när det närmade sig jul, massor att stå i och fixa, och efter jul tappar jag liksom luften och blir smått deppig haha. Därav bloggade jag aldrig om min jul 2018, så den ska jag visa er nu.

December var helmysig och jag hann med det mesta av juliga ting jag ville göra, samt hängde med vänner och familj, förberedde för den stora dagen och julhelgen då jag skulle vara ledig.

(null)

Min familj har landställe på en liten ö i Stockholms skärgård. En underbar plats på sommaren men vi har aldrig varit där på vintern. Sedan förra året har vi dock ett vinterbonat hus vilket familjen vilje nyttja till julfirande. Jag, som är såväl fanatisk som konservativ när det gäller jul, tyckte inte att det var en bra idé, utan vill hellre fira i mina föräldrars hus i stan enligt tradition. MEN skärgårdsfirandet blev UNDERBART.

Tidig morgon före dopparedan packade jag och lillesyrran in oss, alla våra julklappar, julgodis och kakburkar i bilen. Vi körde sedan mot landet. Sista biten behöver vi åka egen båt, så det blev till att lasta över all packning, ta på flytvästarna och köra ut mot ön. På ön var redan mina föräldrar och storasyrra, huset var julbonat och elden sprakade i öppna spisen. Dan före dopparedagen blev lugn och skön. Normalt bakar, städar, shoppar jag in i det sista, men allt från tryffel till etiketter på klapparna var preppat. Våra släktingar från grannön kom spontant över och godkände syrrans egengjorda pepparotssnaps, uuh va starkt. Sedan blev det till att hugga gran, såå mysigt att pulsa i snön, välja ut den bästa bland få. Det blev en stor och yvig gran. Vi hittade perfekt plats för den i huset och klädde klassiskt och sparsamt och med rött, vitt, halm och polkagriskäppar. Vi myste, såg julfilm, lackade de sista klapparna, griljerade skinka. Som traditionen bär åt vi julkorv, potatismos och de pinfärska julköttbullarna till middag.

(null)

På julaftonsmorgon tändes ljus i hela huset och Oh helga natt med Jussi Björling spelades på högsta volym, precis som vanligt. Vi packade upp våra julstrumpor - ja hela familjen får fortfarande sin strumpa magiskt fylld med fina och roliga saker under natten.   
(null)

Efter stor julfrukost var det dags för bastu och bad i havet, tomteluvan var förstås på. Sedan blev det finkläder, nylonstrumpor och jultröjor i kombination med skidbyxor och största dunjackorna när  det var dags att åka båt in till fastlandet. I hamn mötte vi upp våra släktingar för att gå på julgudstjänst i kyrkan, julstämning på topp topp topp men levande ljus och julpynt. 

(null)

Därefter åkte vi med båtarna i kavalkad till släktingarna på grannön där det väntade fika med nybakt saffransbröd och annat gott, tex hemgjorda damsugare, ett fanatiskt julbord, godisbord och flera timmar av sällskapsspel. Vi körde även en julklappslek med diverse roliga överraskningar, kan berätta mer om den senare.

(null)

Efter en lång och solig julafton åkte vi hem till vår egen ö, smakade vårt eget kak- och godisbord, trots att vi redan var mycket mätta, och öppnade julklappar framför brasan innan vi däckade och sov riktigt tungt.  

(null)

(null)

På juldagen blev det långfrukost och julklappsöppning innan det var dags att duka långbord och förbereda för släktingbesök. Vi bjöd på en stor kalkon med stuffing, sås och sötpotatis, följt av gottebord förstås. Brasan sprakade och vi pratade i timtals innan pannlampor åkte på för att kasta loss dem från vår brygga.
(null)

(null)

Under annandagen var det dags att stänga igen och åka hem, tråkigt. Jul på landet blev succé, en riktig sagojul. Det gör jag gärna om. Mina föräldrar åkte ut helgen efter, plockade ut granen och bommade igen huset för vintern, dagen därpå blev det vinterstorm och rusk, vi hade verkligen tur med vädret under julhelgen.