Julfanatikern

Julmustprovning

Julmust smakar ju olika beroende på varumärke, eller? Hade min pappa över på middag förra veckan och han blev otroligt glatt överraskad av att jag dukat fram för julmustmakning, nästan gladare än vad jag var faktiskt. Vi smakade Apotekarnes och Freeway. Apotekarnes är den som är vanligast förekommande hemma hos mig i juletid, eller Nygårda. Freeways julmust hade jag aldrig smakat tidigare. Jag dricker väldigt sällan läsk, men när jag gör det så väljer jag helst light, eftersom jag blir så otroligt mätt av vanlig. Båda sorterna vi testade var light. Min pappa hällde upp musten och jag fick gissa vilken som var vilken. Jag som hade druckit Apotekarnes dagen innan var övertygad om att jag skulle känna igen den, men icke. Båda var jättegoda och väldigt lika. När vi jämförde allt mer, kunde vi konstatera att Apotekarnes var generösare med kolsyra, vilket också syntes när den hälldes upp i glasen, samt att den var lite bittrare i smaken. Freeway associserade jag med Pommac, alltså äpple och den kunde därmed konstateras vara mer fruktig. Literpriset kommer jag inte ihåg, förmodligen ganska högt eftersom jag valde att köpa små flaskor (hatar avslagen dricka), men kan tänka mig att Freeway var billigast, köpte den i flerpack på Lidl. Som sagt, båda jättegoda och jag spolar helt mina fördomar om att billigare eller mindre inarbetade varumärken av julmust smakar sämre än de vanligast förekommande. Har ni någon favorit i julmusthyllan?

(null)


#1 - Jul hos Linda

Vilket roligt inlägg! Jag tycker mycket om Zeunerts, men jag bor i Finland där mustutbudet är mycket begränsat, så oftast blir det Stockmos på stor flaska (typ det enda som finns). Är van vid att dricka avslagen julmust med andra ord. :D