Julfanatikern

Pumpa och pomandrar

Pumpa och pomandrar

I helgen bakade jag min årliga pumpapaj. Med årliga menar jag att jag bakar pumpapaj just en gång om året och det brukar vara i nära anslutning till halloween och allhelgona. Jag bakar efter ett recept i en bok från  The Hummingbird Bakery och jag skvätter alltid på lite extra av kryddorna ingerfära, kanel och kryddnejlika, påminner om pepparkakor. Pajen blev bra och en perfekt avslutning på en mysig farsdagmiddag hemma hos mina föräldrar.


I mina föräldrars kök blev jag för övrigt glatt överraskad av doften från ett par pomandrar, det vill säga apelsiner med nejlikor i. Min lillasyster hade haft julmys med en kompis, druckit julmust, ätit pepparkakor och gjort pomandrar. De var väldigt fina och jag blev förstås sugen på att pyssla ihop några själv, men jag brukar vänta med att göra pomandrar framåt mitten av december för att de ska hålla sig färska och fina över hela julhelgen. Jösses vad mysigt det ska bli med jul.


(null)

(null)