Julfanatikern

Närproducerat

Igår blev det närproducerat för nästan hela slanten till middag. Min pojkvän hade älginnanlårfilé i frysen som en vän till honom skjutit. Efter kryddning och marinad  brynde vi köttet och lät det sedan gå i ugn till en innertemperatur på 60 grader. Jag drog ihop en sås av skyn och grädde som vi smakade av med lingonsylt, dijon och diverse annat. 
För några veckor sedan fick jag leverans från MinFarm, en stor låda blandade rotfrukter. MinFarm är en marknad på nätet för småskaliga bönder. Där kan man beställa lokalproducerade fina råvaror och i samma veva gynna mindre gårdars verksamhet. Win win enligt mig. Hur som helst blev en del av rotfruktsförråd från MinFarm tillbehör till älgen.  
Jag hade gärna påstått att hela middagen var närproducerad men icke, min kära matlagningspartner hade nämligen valt att köpa kantareller från Ryssland som tillbehör, så kan det gå... Middagen blev i varje fall fantastiskt god, många smaker. Som pricken över i skivade jag upp ett svenskt supergott och syrligt äpple till maten. Saknade inte alls gelé eller liknande, syran från äpplet gjorde rätten komplett.