Julfanatikern

Saffranspannac.
Gårdagen spenderade jag med att putsa fönster, något jag skjutit upp en tid, men såhär i julstädningstider känns det extra motiverat att få det gjort. Efter stelfrusna fingrar tog jag och syrran en sväng till Mall Of Scandinavia, där var det mycket folk. Jag kom i alla fall igång med julklappsinköpen, extra kul att handla till blackfridaypriser. Lördagen avslutades med en urgod saffranspannacotta. Pannacotta måste vara den typ enklaste efterrätten man kan servera, förutom glass direkt ur paketet. Recept nedan.

Saffranspannacotta:
- 2 gelatinblad
- 5 dl vispgrädde
- 1/2 dl strösocker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 packet saffran (0,5 g)
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp övriga ingredienser i en kastrull under omrörning. Ta kastrullen från plattan. Plocka upp och krama ur gelatinbladen. Rör ner gelatinbladen i gräddblandningen. Häll upp i serveringsglas. Ställ att stelna i kylen.
Pannacotta blev härligt gul och smakade riktigt mycket saffran. Jag åt den med hallon som tillbehör, men den fungerar gott precis som den är. 

(null)