Julfanatikern

Saffranskladdkaka
Vill dela ett recept på allas vår kära kladdkaka, med saffran. Saffranskladdkaka är supergott, lätt att baka och blir alltid succé när man bjuder. Receptet jag brukar baka utifrån är så lätt så att blommorna slår ut. Se nedan.

Saffranskladdkaka:
100 g smör
1/2 g saffran
100 g vit choklad
2 Sk strösocker
2 dl vetemjöl
2 ägg

Smält smöret i en kastrull tillsammans med saffran, ta från plattan. Bryt ner chokladen i smöret, rör tills den smält. Blanda ner socker och mjöl och till sist äggen. Häll smeten i smörad form. Grädda i 20 min på 175 grader. Låt kakan svalna innan servering. Servera gärna med lättvispad grädde och hallon eller filéad apelsin.
Brukar slänga ihop kladdisen någon gång per decembersäsong. Det blev en i helgen, tyvärr visas inte denna upp för den var katastrofful och lite väl kladdig. Skyller kakans missöde på att jag bakade hos mina föräldrar som har ny ugn vilken jag inte hunnit lära känns än. Hur som helst blev det galet gott i alla fall.