Julfanatikern

Jul på Skansen
I söndags var det julmarknad på Skansen som gällde. Jag har varit på Skansens julmarknad varje år så länge jag kan minnas. Det var min farmor och farfar som alltid tog med mig och mina systrar dit och nu har jag fortsatt  att gå eftersom det är en väldigt stark tradition för mig. Jag minns hur mån farmor och farmfar var om att vi skulle ha det superbra, det bjöds alltid hej vilt på knäckklubbor och brända mandlar. För att inte tala om hur många lotter i tombola man var tvungen att tvinna upp bara för att se att det var en nitlott. Men det gjorde inget för vi var inte särskilt sugna på att vinna en korg med viltkorv eller liknande ändå, spänningen var vinst nog. 
I söndags anlände vi till Skansen under eftermiddagen. Vi tänkte att det kanske skulle vara lite mindre folk innan stängning, men icke, det dansades och sjöngs kring granen uppe på torget och barnvagnar trängdes med sockervaddar och oset från matstånden. Vi tittade noga på allt, smakade ett och annat och åt gott. Jag köpte inte mycket förutom lite marsipan och en nitlott. 
Plötsligt var det kolsvart på Skansen och då passade vi på att gå in i gårdar och kika.  När jag var liten blev det alltid besök i stugorna när någon, som traditionen bjöd, frös alldeles om tårna. I söndags lystes gårdarna bara upp av stearingljus och ljuset från brasorna men där inne fanns både livemusik och trevliga människor som glatt presenterade julbordets historia. Söndagen var en riktigt mysig dag och jag är glad åt att jag fortfarande besöker Skansen i advent.
(null)

(null)

(null)

(null)

Tyvärr blev det inte så många bilder pga mörkret. Fångade i alla fall en fantastisk supermåne när vi promenerade hemmåt på djurgården på eftermiddagen.