Julfanatikern

Hemgjorda klappar
Hösten är ju bästa fruktsäsongen tycker jag. Svenska äpplen kan jag äta hur många som helst av, favoriten är Discovery. För att inte tala om de första satsumasarna, doften och smaken av satsumas är verkligen jul för mig. Plommon tycker jag mindre om, i alla fall den lila varianten med tjockt skal. Plommonen på bilden hade livat upp fruktfatet länge nog när jag häromdagen bestämde mig för att förvandla dem till sylt. Så bra det blev, snabbt, enkelt, gott och ett undviket matsvinn. Kryddade upp den med lite kanel och vanilj. Hällde på små brukar och knöt tråd runt. Sylten håller sig ju inte till jul men kanske någon kan bli glad av att få som en liten vardagspresent. Funderar på att försöka ge fler hemgjorda klappar i år än vanligt. Just marmelad och sylt är ju himla enkelt, kanske det får bli apelsinmarmelad med lite julkryddor.
(null)
(null)
Till jul vill jag nog dekorera burkarna ännu mer, med röda band och etiketter.