Julfanatikern

Att bryta traditioner

Jag har alltid firat jul i Stockholm, hos farmor och farfar när jag var riktigt liten, men mestadels hos min familj. Undantaget var en jul för tio år sen då vi var i Colorado USA. Trots att vi åkte skidor under dagen, skippade julklappar och i stort sett sov oss igenom julaftonsmiddagen (pga jetlag) som var något helt annat än ett klassiskt julbord, infann sig julfeeling i vår mysiga stuga med en riktigt amerikanskt plastgran.

Kommande jul blir något helt annat än traditionell för mig. Förra året spenderade jag tre månader av vintern i de italienska Dolomiterna, detta året ska jag spendera närmare fem månader i de italienska Alperna. Till skillnad från förra året kommer jag inte hinna fira jul och nyår hemma i Stockholm, utan det får bli något sporadiskt småjulande i en liten by på närmre 2000 m.ö.h., utan familjen. Kan ju i alla fall vänta snögaranti.

Jag åker iväg redan i slutet av november. Det känns därför viktigt för mig att njuta av vad julsäsongen har att erbjuda innan jag åker. Jag har helt släppt på alla hålltider för mina sedvanliga julfiranden och drar redan nu på med fullånga jullåtar, lussebullar och pepparkakor. Hoppas starkt att jag snart springer på julmust och glögg i affären.

Julen 2019 kommer bli annorlunda och något helt annat än vad jag är van vid. Det ser jag fram emot.

(null)

En av veckans absoluta höjdpunkter var att hitta en något tillknölad saffransbulle i frysen. Fylld med mandelmassa och smaksatt med apelsin och vanilj avnjöts den med lussete. Mums.