Julfanatikern

Julmusik i oktober

Idag är det oktober, imorgon är det november. För mig innebär november att jag "får" börja lyssna på julmusik på riktigt. Jag har riktlinjer för när jag får börja jula rejält, musik är en sådan sak som jag har bestämmelser kring. För att inte tröttna/anta julen i förtid får jag börja lyssna på julmusik i oktober, MEN inte hela låtar. iTunes har en väldigt fin funktion som går ut på att man kan förhandsvisa/provspela låtar innan man köper dem. Jag har säkert i stort sett alla jullåtar på cd, jag har Spotify och har säkerligen dessutom köpt massa julmusik i iTunes genom åren. Förhandsvisningen i iTunes är dock en optimal funktion om man vill tjuvlyssna på juliga låtar men inte riktigt gå all in. Så, min regel går alltså ut på att jag från och med första oktober får lyssna på förhandsvisning, alltså en minut per jullåt i iTunes, och först den första november tillåter jag mig själv att lyssna på hela låtar. Den här regeln har jag följt i flera år och det fungerar utmärkt, jag tjuvstartar tidigt men få chans att längta och ha något att se fram emot ändå. Imorgon är det alltså dags på riktigt, det har jag sett fram emot.


Tycker ni det är knäpp teknik? När börjar ni lyssna på julmusik?

(null)