Julfanatikern

Härproducerat

Idag bjöds på lite morgonsol ute på ön, trist nog är jag nu på väg in till stan för jobb. Det hanns i alla fall med ett morgondopp och frukost innan jag båtfärden in till fastlandet. Vi odlar tomater, som ni ser på bilden nedan. Mina föräldrar har alltid varit duktiga och disciplinerade att göra det både på landet och i stan, samt andra grönsaker, sallad och potatis. Att plocka upp sin egen färskpotatis ur jorden och äta med smör är så himla gott. Men finns det något bättre än att plocka solvarma tomater direkt från plantan och stoppa rakt in i munnen? De flesta åren har vi lyckats få så mycket tomater att de räkt länge. Alla mognar inte på plantan så när frosten närmar sig får vi plocka ner alla. De omogna tomaterna förvarar vi svalt i lådor. Tomaterna mognar vartefter så vi kan äta våra egna tomater hela hösten och, hör och häpna, de brukar räcka hela vägen fram till jul så på julafton har dem en viktig plats på julbordet. Det kallar jag härproducerat.
Jag känner att jag behöver jobba på att få in mer julstämning i mina inlägg, att inläggen har en tendens att handla om annat. Men som sagt för mig börjar hösten i oktober och vi närmar oss månadsskiftet, dessutom är det bara tre månader kvar till julafton så det ska nog ordna sig med julstämning här.