Julfanatikern

Tomteglass

Gick in på min lokala Ica-butik igår för att se om där fanns Sia's kanelbulleglass denna dagen till ära. Det gjorde det tyvärr inte men hör och häpna, en stor del av min lilla Ica-butiks glassfrys upptogs av Tomteglass. Glassmärket Sia presenterade nyligen att de varje år kommer släppa en årgångsglass, en smak som är unik för året. Årets limited edition heter Tomteglass.

Överlyckligt som jag blev för att jag äntligen hittat något juligt i affären glömde jag snabbt alla kanelbullar och roffade illa kvickt åt mig ett paket Tomteglass. Glassen var tjusigt rosa och smakade jordgubb (lite bigpack-varning men mindre blaskig och mer smakrik), här och var i glassen dök alldeles lagom sega minimarsmallows fram. Av Sia själva beskrivs glassen ha godissmak, det är jag beredd att hålla med om att den har men jag kan inte låta bli att undra om smaken inte är inspirerad av självaste Juleskum. Cloetta, som producerar Juleskum, har tidigare gjort samarbeten med Sia och presenterat exempelvis Ploppglass. Jag hade inte blivit förvånad om Tomteglass var resultatet av ett samarbete mellan de två varumärkena men så verkar fallet inte vara. 

Summan av kardemumman är i alla fall att glassen var god, ingen smaksensation men jag kan lätt tänka mig att köpa den igen. Jag kombinerade glassen med Sia's pecannötkola och inspirerad av den fina glassgubben med struthatt på förpackningen toppade jag portionen med en maräng. 

Någon annan som hunnit prova Tomteglass?