Julfanatikern

Gamla Stan

Igår åt jag middag på en resturang i gamla stan. Jag spenderar sällan tid i gamla stan. Jag byter tunnelbana där varje dag men lämnar aldrig perongen och prommernar upp i gränderna, men fy tusan vad mysigt det var igår. Temperaturen låg kring nollan så det var småkyligt och det var mörkt ute. Från skyltfönsterna längst de små gatorna spreds ljus och så även från ”julbelysningen” som så stämningsfullt sitter uppspänd mellan husen året runt(?) i gamla stan.
Under promenaden genom staden julspanade jag i butikernas fönster, där var både det ena och det andra stämningsfulla julpyntet uppdukat på första parkett.  När vi korsade Stortorget fick jag riktigt feeling för att strosa runt i os av brända mandlar på en julmarknad. Julmarknad i gamla stan är inte min mest prioriterade, även om den besökts ofta, men kanske får lov att göra en avstickare från tunnelbanan i år. Väl på restaurangen blev det drink med smak av apelsin, vintrigt.

#1 - Maries strålande jul

Mysigt <3