Julfanatikern

Sommar på balkongen
Nu börjar det bli riktigt kallt ute. I Stockholm har det varit frost i flera nätter och i när jag åkte till jobbet tidigt imorse var det underbart vacker med tjocka frostlager på bilrutorna och krispigt gnistrande gräs. Jag har en stor balkong som jag fyller ut med diverse växter som föredrar ett varmare klimat en den svenska vintern. Som tur är går balkongen att ha inglasad och ligger mot söder så där har hittills inte varit särskilt kallt och växterna har blommat och frodats som aldrig förr under hösten. De senaste nätterna har jag dock slagit in den köldkänsliga växtligheten i fleecefiltar, eftersom jag inte vill att de ska råka ut för fjolårets pelargoners öde. Imorse tänkte jag att banne mig idag får jag ta in träden i varma lägenheten men vips, under dagen har den svenska sommaren återvänt,  det vill säga några få plusgrader och regn. Inatt kanske sommarväxterana får sova utan filt men jag skulle hur som helst vilja byta av dem mot mer juliga växter. Ett par plantor ljung har fått hoppa upp på balkongräcket men jag ska nog få tag i en sockertoppsgran också och en buxbom att plantera i en högre, smalare kruka som jag haft tomater i under sommaren. Sedan återstår bara att hitta den rätta julbelysningen till balkongen. Det är första julen jag bor i lägenheten så jag har inte vana att pynta där på något speciellt sätt. Men det börjar dra ihop sig till advent och jag bör åtminstone bestämma om jag ska ha färgad  (typ kalleankagransfärger) eller en vit slinga. Vad säger ni, är färgad balkongbelysning något som stör omgivning och grannar?
(null)

(null)