Julfanatikern

Lussesemla
Jag älskar semlor. Semmeltid är det enligt min åsikt EFTER jul då fettisdagen infaller i februari. Som jag nämnt tidigare hade jag en del saffransbröd kvar i frysen efter förra julen, jag älskar semlor och saffransbullar så när jag tröttnat på mina hembakade semmelbuller testade jag en kombination av semla och saffransbulle - saffranssemlan. Saffransemlan, det vill säga en lussebulle med mandelmassa och grädde, toppad med florsocker, blev enligt mig en riktig hit. Två redan eminent goda bakverk i ett kan väl inte bli annat än fantastiskt. Jag vill påminna om att detta var efter jul och efter fettisdag, en liten pyttipannan av överblivet bak med andra ord. Traditionella semlor brukar ju dock börja dyka upp i butiker och på konditorier redan innan jul. Idag såg jag i en matbutik något jag aldrig sett till försäljning tidigare, nämligen lussesemlan. Redan i november har man alltså förklätt februaris semla i saffran. Rolig grej, och gott kan jag intyga men är inte denna semmelvarriant här alldeles för tidigt? Ja jag känner mig som en bitter schemaryttare med en oerhört trist inställning till att gå händelserna i förväg (antagligen kanske också lite lite bitter för att jag trodde att jag var före min tid med denna kombo..). Vad tycker ni, är det för tidigtför semla nu? Har ni provat semla med saffran i bullen?  
Nedan, min mycket goda hemgjorda saffransemla från februari och även dagens iakagelse från matäfferen. 
(null)

(null)