Julfanatikern

Banankaka
I onsdags tog jag hem en klase bruna bananer från fruktskålen på jobbet. Det stod mellan att de skulle slängas eller ätas upp ich jag visste med säkerhet att de inte skulle förtäras i befintligt skick. Men, jag vet precis vad mina kollegor brukar uppskatta, sötsaker. Jag förvandlade de bruna bananerna till en, om jag får säga det själv, förvånad svårt god banankaka. Banankaka är enkelt att laga och jag gjorde denna utan produkter från djurriket då en kollega är vegan. Ställde fram den på jobbet igår och den blev uppäten på nolltid, då passade det sig minsann att äta bruna bananer. Winwin, jag som avskyr att slänga mat slapp se bananerna gå i sopin och fick dessutom glädjen att ha glada medarbetare.!recept nedan.

Banankaka:
100 g mjölkfritt margarin
4 mogna bananer
2 dl brunt farinsocker
6 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 mak malen kanel
2 dl havregrädde

Värm ugnen till 175 grader. Smält smöret i en form i ugnen. Mosa bananerna i en bunke, tillsätt det smälta smöret. Blanda torra ingredienser i en bunke, blanda ner i smör- och banansmeten. Rör ner grädden. Tillsätt eventuellt mörk hackad choklad efter behag. Häll upp smeten i smörformen. Grädda i ca 30 minuter.

Jag åt kakan som efterrätt när den var nygräddad tillsammans med glass och toppad med choklad. Mycket gott.

(null)

(null)

#1 - Maries strålande jul

Önskar dig en riktigt GOD JUL!!